تازه‌های تکنولوژی

مجموعه Theatre جدیدترین محصول ارایه شده توسط  Houssini Surface Decor است که به منظور استفاده در بخش‌ها و محیط‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مجموعه شامل سه سطح مختلف از طراحي با مواد غير معمول است که در دوازده رنگ به طور موزون هماهنگ شده است. این محصولات نيمه‌براق، تركيباتي فلزي با ظاهر پارچه دارند و در هنگام لمس كردن داراي سطحي نرم هستند. با توجه به انعطاف‌پذیری بالای لایه و ضخامت 4/1 ميلي‌متری، از این مواد قابل كشش مي‌توان پيرامون سطوح منحني يا كروي استفاده و كار روي سطوح غيرمعمول را تسهيل كرد. به این ترتیب از این مواد خود چسب و انعطاف‌پذير، می‌توان براي افزايش و تسهيل ارتباط سطوح در طراحي فضاها و اجسام به هر شکلی استفاده کرد.

این مجموعه پس از ورود به بازار با استقبال بسیار خوبی مواجه و موفق به دریافت جايزه نوآوري معماري و  طراحي بسيار عالي در سال 2015 در آلمان شد. همچنین این محصول به خاطر نگاه پيشرفته و حسي كه در سطوح آن نمايان شده مورد تقدير گسترده‌اي قرار گرفته است.

 

توليد جديدترين چسب گرماذوب پلی‌یورتان با نام  Jowatherm-Reaktant توسط شركت Jowat

چسب داغ پلي‌یورتان Jowatherm-Reaktant، نوعی چسب واكنشي جديد است كه در لمينت‌هاي ورقه‌اي، در برابر نيروهاي زياد اعمال شده بر خط اتصال مقاومت مي‌كند. اين ويژگي مزايايي را براي اين نوع چسب گرماذوب فراهم مي‌كند، به گونه‌اي كه دامنه گسترده‌اي از چسبندگي در لايه‌هاي مختلف آن وجود دارد و مقاومت اوليه و نهايي محصول بالا است. پيوستگي حاصل از این چسب قدرتمندتر از ساير چسب‌هاي پلي‌یورتان است. اين چسب همچنين داراي مقاومت در برابر حرارت بالاتر و ويژگي‌هاي پردازش و اجراي بهتر است. اين چسب‌ها از نظر ويژگي‌هاي گسترش شعله تحت آزمون قرار گرفته‌اند و طبق استانداردهاي IMO (سازمان بين‌المللي دريانوردي)، با برچسب wheelmark براي استفاده در صنعت كشتي‌سازي و فضاي داخلي كشتي‌ها تأييد شده‌اند.

اين نوع چسب پاسخ مناسبي را به نيازمندي‌هاي لمينت‌هاي مسطح به كار برده شده در صنعت مبلمان و عمليات پرداخت‌هاي داخلي به همراه دارد. همه اين ويژگي‌هاي عالي و بهينه، باعث مي‌شود كه با استفاده از اين چسب‌ها، فناوري چسب‌زني كارامدتر شده و در نتيجه ارزش افزوده بيشتري حاصل شود.

گفتنی است امروزه، نسل جديدي از پرايمرها به وضوح باعث بهتر شدن خاصيت چسبندگي بين چسب و ماده چسب‌پذير مي‌شود. به عنوان مثل، هنگامي كه در پوشش اوليه‌اي كه براي فن‌آوري‌هاي جديدلاك‌ها و چاپ استفاده مي‌شوند، چسب پلي‌یورتان واكنشي استفاده مي‌شود، اين چسب به عنوان سرعت دهنده و تسهيل‌كننده واكنش اتصال عرضي عمل مي‌كند.

 روكش Fusion محصول جديد ارائه شده توسط شركت Henkel

شركت Henkel كه همچنان به ارائه توليدات نوآورانه خود در صنعت مبلمان ادامه مي‌دهد توانسته با ابداع روكش جديد Fusion، روش‌هاي پيشگامانه‌اي براي بهينه‌سازي فرآيند توليد سطوحي با جلا و صيقل بالا و بهينه‌سازي چسب گرم پلي‌یورتان براي پرداخت لبه و همچنين راه‌حل‌هاي مناسب براي ساخت مبلمان و محصولات مورد استفاده در داخل منازل، ارائه دهد.

در فرآيند توليد روكش Fusion، از تكنولوژي چسب گرماذوب تكنوملت تحت اشعه فرابنفش با نام CHS 370 UV  استفاده مي‌شود، که به طور مستقيم در تولید پانل‌هاي ملامینه تخته‌خرده‌چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. روكش رويي کار معمولاً به صورت مرطوب به سطح كار كه آن نيز مرطوب است و ضخامت كمي دارد، چسبانده مي‌شود و سپس چند ثانيه در زير اشعه UV قرار مي‌گيرد. نتيجه كار ايجاد بهترين جلا و صيقل و مقاومت بسیار بالای روكش مورد نظر است.

فرآيندهاي سنتي که برای ايجاد سطوح براق و صيقلي به کار گرفته می‌شوند نمی‌توانند به اندازه روكش Fusion کارا باشند. هزينه صيقلي كردن سطح با روش‌هاي سنتي بسيار گران است و جلا دادن با روش لاك و الكل نيز مشكلاتي را به همراه دارد. چسبندگي ضعيف رزين ملامين و عدم انعطاف‌پذيري چسب گرم تحت UV قرار داده شده از جمله مشكلات اين روش است.

 Fiberview جدیدترین محصول ارایه شده توسط شركت Grecon

Fiberview فن‌آوري جديد ارائه شده توسط شركت Grecon است كه در اين روش با تغيير كيفيت الياف در فرآيند در حال اجرا، دستاوردهاي اقتصادي مطلوبي ايجاد شده و اپراتور ريفاينر مي‌تواند به توليد الياف با كيفيت ادامه دهد. با استفاده از اين فن‌آوري، فرآيندهاي پخت و پالايش به طور دقيق قابل تنظيم بوده و در نتيجه مصرف انرژي و كيفيت الياف بهينه خواهد شد. بويژه با جمع‌آوري اطلاعات جانبي اين فن‌آوري قادر است به اين سؤال پاسخ دهد كه آيا كيفيت فيبرها براي هدف مورد نظر كافي است يا خير. گام بعدي، تنظيم ريفاينر از طريق يك حلقه كنترل خودكار است. بنابراين، زمان واكنش كاهش يافته و پتانسيل صرفه‌جويي و كاهش هزينه‌ها افزايش مي‌يابد.

Fiberview كه براساس يك روش تصويربرداري طراحي شده سطح تشك فيبر را به طور مستمر توسط يك دوربين اسكن خطي با نور عمودي به پهناي تقريباً 400 ميلي‌متر مورد بررسي قرار مي‌دهد. اين فن‌آوري هم اينك در توليد پانل‌هاي چوبي در اروپا، مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

فن‌آوري‌های جدید ارایه شده برای لبه توسط شرکت Ostermann

Ostermann كه يكي از فعال‌ترين شركت‌ها در زمينه لبه است، به دنبال يافتن راه‌حلي براي حل مشكلات ايجاد لبه با كمك ليزر و فن‌آوري پنوماتيك است. فن‌آوري‌های جدید ايجاد لبه مي‌تواند با ماشين‌آلات اتصال لبه كه از فن‌آوري تابش اشعه نزديك مادون قرمز (NIR) و Ostermann Infratec استفاده مي‌كنند، ايجاد شود.

فن‌آوري تابش اشعه نزديك مادون قرمز (NIR) قادر است كه انرژي حرارتي را دقيقاً به لايه فعال لبه، قبل از آن که روي تخته فشرده شود، اعمال كند. مزيت عمده اين فن‌آوري بدون سر و صدا بودن فرآيندهاي آن و آماده شدن سريع دستگاه براي انجام عمليات است. علاوه بر اين، هيچ انرژي در فاصله زماني بين آماده كردن هر پانل مصرف نمي‌شود و پس از اتمام كار، به تميز كردن محيط و تجهيزات نيازي نيست.

همچنین Ostermann، بسرعت با فن‌آوري و فرآيندهای جديد ارتباط برقرار كرده و اطلاعات لازم را از توليدكنندگان تجهيزات به دست آورده تا يك راه حل براي يكپارچگي لبه ارائه دهد. لايه فعال لبه در فن‌آوري Ostermann Infratec براساس پلي اولفين مصنوعي است و به صورت ميلي‌متري در يك فرآيند روكش‌كاري پسين استفاده مي‌شود. اين لايه جديد، براي مطابقت با رنگ و الگوي لبه، در پنج رنگ در بازار موجود است.

ارایه راه‌حل‌هاي جدید Kleiberit براي فن‌آوري‌کوتینگ داغ

در حال حاضر آخرين توليدات و فن‌آوري‌‌هاي ارائه شده در شركت Kleiberit با توجه به موضوعاتي چون خط چسب نامشخص و فن‌آوري کوتینگ داغ  انجام می‌شود. از سویی توليدكنندگان پانل‌، مبلمان و پيمانكاران طراحي داخلي، توجه بسیاری به فن‌آوري کوتینگ داغ Kleiberit و پرداخت سطوح ملامينه و تركيب با فن‌آوري چاپ ديجيتالي دارند.

امروزه مشكل چسبيدگي غيربهينه کوتینگ داغ سطوح ملامينه رفع شده و طرح‌هاي متفاوتي از این سطوح ايجاد شده كه از نظر قيمت تمام شده براي توليد پانل‌هایي با روكش ملامينه اقتصادي بوده و سطح نهايي ايجاد شده داراي جلا و صيقل بالا و مقاومت به خراش بالا است. در طراحي سازه‌هاي چوبي بويژه مبلمان و اجزاي ساختماني، بايد هیچ درزی لبه و سطح كار وجود نداشته و كيفيت كار بالا باشد. روكش كردن لبه‌هاي كار با روش کوتینگ داغ، امكان ايجاد مرز بدون درز با كيفيت بالا بين لبه و سطح كار را فراهم مي‌كند. انعطاف‌پذيری بالاي فن‌آوري کوتینگ داغ باعث مي‌شود كه سطوح ملامينه نهايي قابليت تغيير شكل مستقيم را در فرآيندهاي بعدي تغيير شكل داشته باشد.

اين فن‌آوري در كنار چاپ ديجيتال، قادر به طراحي كاملاً منحصر به فرد عبور از سطح كار به لبه است. اين قابليت بدون هيچگونه تغيير در خط چسب و ميزان جلا است. با اين فن‌آوري، امكان روكش كردن پانل‌ها در ابعاد مختلف سطح و لبه وجود دارد. قابل ذكر است كه سيستم و فن‌آوري چسباندن لبه به سطح كه توسط Kleiberit طراحي شده است براي ايجاد تغيير شكل در پانل‌ها حتي در شعاع‌هاي بسيار كم بهينه و مناسب است.

در گذشته رسيدن به سطوح كار داراي جلا و صيقل بالا با محدوديت‌هايي رو به رو بود. يكي از دلايل اين محدوديت، ضخامت بالاي روكش بود و دليل ديگر ساختار كريستاليته و سخت روكش بود كه باعث مي‌شد نتوان ضخامت آن را بدون ايجاد ترك كم كرد. فرآيند ايجاد جلا و صيقل بالا با فن‌آوري‌کوتینگ داغ داراي ويژگي‌هايی چون چسبيدگي مناسب روكش ملامينه، صيقل و جلاي عالي در لايه‌هاي روكش با ضخامت كم، ويژگي‌هاي الاستيك و انعطاف بالا در لايه‌هاي کوتینگ داغ و بالاترين مقاومت به خراش‌هاي كوچك با مقاومت به ضربه بالا است. اين ويژگي‌ها شرايط لازم براي فرآوري پانل‌هاي ملامينه را فراهم مي‌كند كه در نهايت در فرآيند کوتینگ داغ، باعث ايجاد روكش‌هايي با صيقل بالا و قابليت تغيير شكل مستقيم قطعه روكش شده با خمش تحت فشار بالا مي‌شود.

فن‌آوری کوتینگ داغ Kleiberit همچنين امكان طراحي و ايجاد قطعاتي به شكل منحني را فراهم مي‌كند. از ويژگي‌هاي مناسب و خوب کوتینگ داغ، امكان خم كردن قطعه پس از روكش كردن و توليد قطعات سبك‌وزن است كه مي‌تواند در خانه‌هاي سيار، مورد استفاده قرار گيرد.

برش جداگانه تخته‌ها به اندازه دلخواه با جدیدترین دستگاه شركت Schelling

از جديدترین دستگاه برش تولید شده در شركت Schelling می‌توان برای برش و تولید سفارشات تكي استفاده کرد. به این ترتیب با این دستگاه در مواردي كه دكوراسيون آشپزخانه مانند كابينت‌ها بايد با توجه به نياز و سليقه مشتري ساخته شود و به عبارتي طرح به صورت سفارشي انجام مي‌شود می‌توان کارها را به سادگی انجام داد و دیگر خبری از توليد انبوه و انبار كردن تخته نیست. طراحي ديجيتالي آشپزخانه علاوه بر هنري‌تر جلوه دادن كار، طرح‌ريزي فرآيند برشكاري را نيز فراهم مي‌كند. در طراحي ديجيتالي، برش هر بخش به صورت جداگانه و به طور كاملاً اتوماتيك انجام مي‌شود.

تغيير مدام اندازه برشكاري تخته‌هاي مورد استفاده در اجراي طرح مورد نظر، چالشي است كه اغلب باعث گران شدن فرآيند توليد با اين نوع ماشين‌آلات مي‌شود. چالش‌هاي ديگر شامل تضمين درجه كيفيت بالاي تمام تخته‌ها است زيرا استفاده از اره به طور مداوم روي كيفيت تخته‌ها تأثيرگذار است.

هسته اصلي اين سيستم را اره ثابت مدل fh 4 تشکیل می‌دهد. در مدل fh 4 تنها امكان يك نوع حركت وجود داشت در حالي كه در حال حاضر همين مدل ارتقا يافته و با يك موتور ثابت به سيستم حركت در تمام جهات مجهز شده است. اخيراً، fh 4  با مدلfh 5  كامل‌تر شده و در فرآيند برش، فاصله و شكاف‌ها به هم نزديك‌تر شده‌اند يعني در مدل جديدتر شكاف تيغه اره كمتر شده است و در مدل fh 6 اين شركت شكاف برش كمتر هم خواهد شد.

ماهنامه تخصصی صنایع چوب و مبلمان ایران شماره 99-آبان ماه 1394