مزایای استفاده از ریل راهنما در تولید کف‌پوش‌های قطعه‌ای با ماشین فرز

امروزه تقاضا برای استفاده از کف‌پوش‌های قطعه‌ای یا نواری  در ساختمان‌ها به شدت افزایش یافته است. آنچه که بیش از هر چیز در تولید این محصول با اهمیت است، تولید محصولي با كيفيت و در سطح استاندارد است. این محصولات باید از مشخصه‌هایی چون اضلاع کاملاً موازي، گونیا بودن لبه‌ها، يكسان بودن ارتفاع قطعات و مطابقت فاق و زبانه برخوردار باشند تا بتواند به خوبی مورد استفاده قرار بگیرند. تولید محصولاتی با چنین ویژگی‌ها، نیازمند استفاده از سیستم‌های مدرن و پیشرفته‌ای به نام سیستم‌‌ ریل راهنما است که طی دهه‌های اخیر در بسیاری از کارخانجات و حتی کارگاه‌های کوچک مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه توجه شما را به ارائه مطالبی در این خصوص جلب می‌کنیم. 

امروزه در تولید کف‌پوش‌های قطعه‌ای عموماً از ماشین‌های فرز با صفحات شیاردار و مجهز به سیستم ریل راهنما، به منظور کنترل قطعات کوچک، استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها علاوه بر پيش‌سنباده زني قطعات زبر به درجه‌بندي مواد، سنباده زني سطح رويي و در آخر به پروفيل زني لبه‌های کار می‌پردازد.

در این سیستم سطح رویی کار پیش از سنباده زنی قطعه کار مشخص می‌شود و با پيش‌سنباده زني تنش‌های موجود آزاد می‌شوند که موجب بهترین نتیجه در پروفیل‌زنی لبه‌ها می‌شود. پس از سنباده‌زنی سطح رويي، قطعه كار روي ميز فرز در جهت معيني به سمت عمليات پروفیل­زني هدايت می‌شود. در اين روش، تنظيم قطعه به‌صورت کاملاً ايده آل خواهد بود.

از طرفی جداسازي فرآيندهاي پروفيل­زني و سنباده­زني به دو عمليات مجزا در این سیستم مزاياي زيادي را به همراه داشته است، هر چند پیش از این، به هزينه زيادي براي تهيه زنجير تغذيه به منظور انتقال و هدايت قطعه كار از میان ماشين نياز بود. علاوه بر قيمت بالاي زنجير تغذيه، هزينه عملياتي نيز به دليل هزينه تعميرات و نگهداری و هزینه مربوط به سايش قطعات، بالاتر خواهد بود.

نحوه عملکرد ريل راهنما به این ترتیب است که ريل راهنما، محور ميز شياردار را چرخانده و به طرف پایین هدایت می‌کند. قطعات كار توسط يك ريل از بالا با دقت زياد هدايت می‌شوند. ريل و شيار به‌صورت كامل در هم فرو می‌روند تا از حركت مستقيم قطعه كار، صرف‌نظر از طول آن، اطمینان حاصل شود. علاوه بر مزاياي كيفيتي محصول، همانطور که گفته شد ريل راهنما از قيمت پایین‌تری نسبت به زنجير تغذيه برخوردار است و هیچ هزينه عملياتي ندارد.

دومين نکته در خصوص فرز با سیستم ریل رهنما این است که، سيستم تغذيه پيشرفته و از كارايي بالایی برخوردار است كه از طريق سيستم بالشتك هوا روي ميز كار ايجاد می‌شود. دهانه‌های بالشتك هوا كه در صفحه ميز كار قرارگرفته‌اند، از طريق هدايت هواي فشرده زير قطعه كار، اصطكاك را به ميزان زيادي كاهش می‌دهند كه اين امر به بهبود تغذيه مي­انجامد و سطح سنباده شده را از ايجاد اثرات سايشي نامطلوب حفاظت می‌کند. فرآوري به اين شيوه سبب می‌شود ارتفاع قطعه يكنواخت باشد و ابعاد برش اريب نيز ثابت باشد. به این ترتیب استفاده از سيستم ريل راهنما مشكلات ماشین‌آلات فرز در تولید محصولاتی باکیفیت و استاندارد را تا حد بسیار زیادی مرتفع کرده است. نکته جالب توجه در استفاده از این سیستم عدم نیاز به افزايش ضخامت ماده است. از طرفی با استفاده از این سیستم مزایای بسیار زیادی حاصل می‌شود که شامل موارد زیر است:

– به دليل وجود ﻫﺮزﮔﺮدهاي عمودي4 متقابل، اضلاع کاملاً موازي یکدیگر هستند،

– به دليل وجود ريل راهنما كه قطعه را از طريق شيار تنش‌زدا هدايت می‌کند، لبه‌ها تا حد زيادي گونیا هستند،

– به دليل هدايت سطح سنباده‌زنی شده روي ميز، ارتفاع قطعه يكنواخت خواهد بود،

– پایداری ابعاد برش‌های اريب براي اتصالات Vشكل بسیار زیاد است،

– قابلیت تنظيم ريل راهنما براي پهنا يا ضخامت جديد به سادگی صورت می‌گیرد.

همه اين عوامل، مجموعه كاملي را براي سازندگان کف‌پوش‌های قطعه‌ای فراهم کرده است که نتیجه آن افزايش قابل‌توجه كيفيت محصول و سودآوري است. به دليل تغذيه روان با اصطكاك كم، انتقال سطح ماده پيش سنباده شده به سمت پایین در امتداد ماشين امکان‌پذیر شده است. ابعاد دقيق، سطوح موازي، كاهش دورريز و افزایش بازدهي تنها برخي از مزاياي سيستم ريل راهنما به شمار می‌رود. عدم نياز به سيستم تغذيه زنجيري گران­قيمت، هزينه سرمایه‌گذاری را كاهش می‌دهد، و سبب می‌شود شرکت‌های کوچک نيز بتوانند از اين فن‌آوري استفاده كنند.

۱۱

ماهنامه تخصصی صنایع چوب و مبلمان ایران شماره 94 فروردین و اردیبهشت 1394

منبع: Wood Flooring Asia

مترجم: مهندس فروغ دستوریان